Saltbækvænge Grundejerforening
Referat af generalforsamling i Saltbækvænge Grundejerforening afholdt lørdag den 9. maj 2026 kl. 10.00 på Kalundborg Campingplads.
Dette referat er ikke en ordret gengivelse af det passerede, men alene en ekstrakt, der gengiver de væsentligste synspunkter og beslutninger.
Punkter iht. fremsendte dagsordenen
- Valg af dirigent og referent.
Bestyrelsen forslog Ricki Thanning som dirigent, hvilket blev vedtaget.
Bestyrelsen forslog Kim Risager som referent, hvilket blev vedtaget.
Dirigenten konstaterede, at generalforsamlingen var lovligt indkaldt og indvarslet og dermed beslutningsdygtig.
- Bestyrelsens beretning for det forløbne år.
Der henvises til den medsendte Bestyrelsesberetning.
Dog fremhæves også her, at man ved kommende indbetalinger skal huske at påføre fakturanummer på indbetalinger for så har vi styr på det set i forhold til vores økonomisystem.
Det er derudover væsentligt, at vi får alle e-mailadresser, både dem vi fortsat mangler og ved ændringer i såvel e-mail som fysiske adresser.
Vi bliver dog ikke ved med at sende eller bringe fysisk post rundt. Med den nye postordning i Danmark er det blevet en besværlig og dyr opgave. Vi har derfor besluttet, at modtagelse af brevpost i stedet for via E-mail, pålægges et gebyr af 100,- kr.
Økonomien er robust, hvilket indebærer at vi fastholder det nuværende kontingentniveau for 2027 opkrævningen.
Beretning blev godkendt.
- Forelæggelse af årsregnskab 2025 med revisors påtegning til godkendelse.
Årsregnskab 2025 blev godkendt.
- Forelæggelse af budget 2026 for det kommende år til godkendelse.
Budgettet 2026 blev godkendt.
- Valg til bestyrelsen.
På valg er:
- Annette Ahlberg (villig til genvalg)
- Ricki Thanning (villig til genvalg)
Annette Ahlberg og Ricki Thanning blev genvalgt.
Mathias Lequimer er udtrådt af bestyrelsen og suppleant Malene Mohr er derfor indtrådt i stedet for Mathias.
Ny suppleant er valgt: Lars Buhrkall, Skovvænget 14
- Valg af revisor.
Ingen på valg. Arne Jacobsen og Kim Risager er vores revisorer med Bente Lund Larsen som suppleant.
- Indkomne forslag.
Ingen indkomne forslag.
- Eventuelt
En grundejer spurgte til om opslagstavler ikke bør fjernes, da informationen jo kan findes elektronisk. Bestyrelsen sikrer at få opslagstavler fjernet.
En grundejer efterlyste at hække på stien ned imod stranden, parallelt med Fyrrevænget (Svenstrup Grundejerforening), klippes. Grundejere i vores egen forening, med haver ud imod stien, skal selv hjælpe til med at holde stien farbar. Bestyrelsen drøfter med Svenstrup grundejerforening om det løbende vedligehold.
En grundejer spurgte om kontingent kan betales på MobilePay. Bestyrelsen undersøger muligheder.
Flere medlemmer udtrykte skepsis med hensyn til etablering af platform yderst på vores fælles badebro. På det grundlag vil det blive meddelt Svenstrup Grundejerforening, at en sådan platform ikke bør etableres.
Bestyrelsesberetning generalforsamling maj 2026
Generelt
Bestyrelsesarbejdet for vores forening har det forløbne år hovedsageligt været knyttet til vejforhold, medlemsadministration, økonomi og håndtering af henvendelser.
Der har været afholdt tre bestyrelsesmøder og derudover en række på ad hoc basis enkelte bestyrelsesmedlemmer imellem om konkrete sager.
Derudover er der afholdt møder med Svenstrup Strand Grundejerforening om forhold vedrørende strandarealet, herunder om vores fælles badebro mv. Tillige har vi været i kontakt med Lokalrådet om forskellige aktiviteter. Shelterprojektet ved stranden er som tidligere oplyst lagt på hylden og genopstår næppe. Derimod har Kystdirektoratet efter tre års sagsbehandlingstid givet tilladelse til opførelse af en ny toiletbygning, til afløsning for det nuværende ”raketlokum”. Den nye bygning opføres samme sted som den nuværende, men der skal graves en ny og større samletank ned, ligesom der skal føres vand og el hen til den nye bygning. Projektet forventes færdiggjort i forsommeren.
I 2025 havde foreningen 229 medlemmer mod 224 medlemmer 2024. Ganske mange – men ikke alle – har tinglyst medlemspligt og er dermed kontingent pligtige. Mange uden denne pligt har dog valgt medlemskab, hvilket vi naturligvis sætter pris på. Alle har pligt til vejbidrag, med undtagelse af enkelte veje, hvor matrikelejerne selv står for vedligehold og dets financiering.
Faktureringen har på ny givet anledning til en del henvendelser i forbindelse med en lettere tilpasning af processen, hvor vi har bedt medlemmerne ved betaling at angive fakturanummer. Dette letter vores arbejde væsentlig og er en følge af vores nye økonomisystem der skal håndtere en noget kompleks kontingentstruktur med forskellige forpligtigelser. At opkræve og administrere kontingentet har hidtil ubetinget været den største opgave i bestyrelsen. De forbedringer nu foretaget, vil fremover bidrage til en forenkling af processen og har allerede nu medført mindre fysisk post og flere elektroniske udsendelser og en opdateret medlemsoversigt. Det er vigtigt, at man som vi har beskrevet det, ved de fremtidige indbetalinger angiver fakturanummer. For så har vi styr på det. Vi har fået kontingentindbetalinger som vi ikke kan se hvem indbetaleren er. Derudover er der alt for mange der betaler for sent eller ikke har betalt endnu. Det medfører rykkerskrivelser og rykkergebyr mv. Det gør det svært og bøvlet for alle. Bestyrelsen vil i den kommende tid undersøge om vi kan overdrage kontingentopkrævningen til en administrator, fordi vi bruger alt for meget af vores fritid på opgaven.
Vi mangler kun få E-mail adresser men disse imødeser vi gerne! Det samme gælder adresseændringer – fysiske og mail. Vi bliver ikke ved med at sende eller bringe fysisk post rundt. Med den nye postordning i Danmark er det blevet en besværlig og dyr opgave. Vi har derfor besluttet, at modtagelse af brevpost i stedet for via E-mail, pålægges et gebyr af 100,- kr.
Som det fremgår af vores 2025 regnskab, har vi en relativ robust økonomi. Derfor er det besluttet, at vi ikke indregner den sædvanlige årlige kontingentforhøjelse knyttet til prisindekset i 2027 kontingent. Den aktuelle kontingentstørrelse fastholdes derfor.
Vores Facebookgruppe bruges og læses flittig af medlemmerne og flere medlemmer kommer løbende ind i gruppen. Konkrete henvendelser til bestyrelsen skal dog altid rettes til vores mailadresse saltbaekvaenge@gmail.com da vi ikke ”sagsbehandler” via Facebook. Alle får svar via mail.
Vejforhold
Som besluttet på sidste års generalforsamling fortsætter vi med vej vedligehold som vi plejer. Det vil sige med grus og afskrabning og opfyldning hvor det er påkrævet. Sommer og efterår har skånet vores veje, og trods en række skybrud i efteråret og en vinter med frost og sne, er de i rimelig god stand. Flere har desuden gjort en indsats med løbende at udbedre huller med grus, hvilket har bidraget godt. Tak for det!
I år vil der foretages det sædvanlige vedligehold. Det vil sige afskrabning og afrunding til regnvands afløb, de steder det er påkrævet. Derudover kan forventes, at der i år vil blive pålagt et nyt lag grus på de strækninger hvor det efterhånden er nødvendigt.
Dræn
Igen er der i efteråret foretaget en absolut nødvendig spuling af fællesdræn og vi gør det hvert år. Fællesdræn ligger ifølge vores kort fra Skovvænget nr. 58/53 til nr. 86/95, Gåsevænget nr. 15 – 17, hele Mågevænget, Vibevænget og et særskilt dræn på Kukkervænget. Det er vores klare opfattelse, at den årlige spuling af fællesdræn og et antal sidedræn, har bidraget positivt til en reduktion af vandproblemer i de berørte områder. Der er derudover udført reparation af enkelte brønde.
Om det på generalforsamling 2024 nedsatte drænudvalg kan siges følgende: Drænudvalget som har som opgave at se på muligheder for anlæg af dræn der hvor der ikke er dræn i dag, har afholdt 4 møder. Udvalget har haft positiv kontakt med Kommunen som dog ikke kan hjælpe med at udvikle et projekt. Kommunen har imidlertid afgivet forskellige brugbare informationer og er positivt stemt over for at se på et projektforslag forinden en eventuel egentlig ansøgning. Drænudvalget har set på forskellige muligheder for afvanding. Mere specifikt på hvor kan vi lede vandet hen. Der er taget kontakt til nærliggende grundejerforeninger for at høre om hvilke drænløsninger de måtte have. Måske kan vi lære noget derfra.
Hastighed på og ved vores veje
Vi har på ny rettet henvendelse til borgmester Martin Dam og enkelte medlemmer af Teknik og Miljøudvalget om trafikforholdene/vejkvalitet/færdselssikkerhed på vores omkringliggende kommunale veje. Det har handlet om for høje fartgrænser, ringe forhold for de bløde trafikanter og ødelagte veje grundet den tunge lastbiltrafik. Tillige har vi inddraget vores nabogrundejere i udfordringerne herunder Lokalrådet. Kommunen har senest oplyst, at der ikke foreligger planer og financiering til forbedring af ovennævnte forhold.
Der køres fortsat for stærk på vores egne veje, både af vareleverandører, gæster mv. men også af os selv. Derfor har vi besluttet tydeligere skiltning om en maksimal hastighed på 20 km/t på vores veje.
Endelig vil der blive lavet en gennemgang af de hvide pæle ved vej med ”katteøjne” hvoraf nogle er knækket, og stenafmærkningerne vil i nødvendigt omfang blive frisket op med hvid maling for at sikre, de er synlige.
Haveaffald
Haveaffaldsordning 2026
Ordningen omfatter seks afhentninger fordelt på månederne april, maj, juni, august, september og oktober
Haveaffald afhentes fra den første tirsdag i måneden. I oktober afhentes affaldet dog først i uge 43. Datoerne er: 7. april, 5. maj, 2. juni, 4. august, 1. september og d. 20. oktober, men afhentning kan strække sig over flere dage.
Husk gerne regler for haveaffaldsordningen:
- Man må udelukkende lægge komposterbart haveaffald.
- Man skal være medlem af Saltbækvænge Grundejerforening og man må ikke være i restance med kontingent
- Grundejeren skal lægge affaldet ved egen matrikel tidligst 2 uger før afhentning.
- Man kan få sit affald fliset til eget brug. Hvis man ønsker dette, skal man tydeligt markere sit ønske
- Man skal lægge grene med den tykke ende i samme retning
- Man må lægge affald i et omfang svarende til 10 klare sække plus 3-4 m2 til flisning.
- Tykke grene og træstammer skal skæres i stykker, der hver især ikke må veje mere end ca. 25 kg.
- Rødder skal lægges for sig selv og må ikke veje mere end 25 kg
- Affaldet må ikke indeholde søm, skruer eller lignende.
Hvis man foretager en større rydning eller fældning, skal man selv træffe aftale om – og selv betale for – afhentning af det ryddede haveaffald eller selv køre det på genbrugs-pladsen.
Fred og fordragelighed
På opfordringer skal vi da også lige minde om at:
- Skraldespande hører hjemme på egen grund – ikke på fællesareal
- Byggematerialer/affald hører hjemme på egen grund – ikke på fællesareal
- Fast parkering foregår på egen grund – ikke på fællesareal (særlig tunge el-biler øger risiko for skader på brønddæksler/dræn/vandrør)
- Snak med din nabo i fordragelighed om eventuelle gener om høj beplantning i skel mv.
- Dit eventuelle husdyr (kat/hund) elskes ikke nødvendigvis af dine naboer
- Din musiksmag deles ikke nødvendigvis af dine omgivelser
- Beplantning foran din matrikel på fællesareal er ikke tilladt
- Fjern døde træer inden de vælter.
Tak for læsningen og god sommer til jer alle!
Bestyrelsen.
